Code Center صفحه آرایی وطراحی کتاب - پاسخ 7
kasiri1
ارسالی ها : 2
عضویت : 26 /1 /1398
محل زندگی : اصفهان
تشکر ها : 12
تشکر شده : 9
7 RE صفحه آرایی وطراحی کتاب
دوشنبه 26 فروردین 1398 - 02:16

صنايع دستي يا کاردستي نوعي کار است که در آن لوازم تزئيني و کاربردي تنها با استفاده از دست يا ابزار ساده ساخته مي‌شود. معمولاً اين کلمه به روش‌هاي سنتي ساختن کالاها اطلاق مي‌گردد. استادکاري مخصوص هر يک از اين موارد مهم‌ترين ملاک است. چنين چيزهايي اغلب از لحاظ فرهنگي يا مذهبي فوق‌العاده هستند. لوازمي که به صورت توليد انبوه يا با ماشين آلات مختلف ساخته مي‌شوند جزء صنايع دستي نيستند.

آنچه مقوله? صنايع دستي را از هنر کاردستي متمايز مي‌سازد، هدف از ساخته آنهاست. صنايع دستي لوازمي هستند که قرار است مورد استفاده قرار گرفته و کهنه، پوسيده و غيره شوند. مورد استفاده آن‌ها بيش از يک تزئين ساده‌است. صنايع دستي اغلب کارهاي فرهنگي و رسومي تري تلقي مي‌شوند زيرا به عنوان بخشي از ملزومات زندگي روزمره مطرح هستند. درحالي که هنر و کاردستي بيشتر يک فعاليت سرگرمي گونه و يک ارائه بي نقص از يک تکنيک خلاقيت است. از جنبه‌هاي عملي انواع مختلف صنايع دستي به دليل شباهت مورد استفاده همپوشاني زيادي دارند.

?? ژوئن روز جهاني صنايع دستي است.

در سازمان جهاني يونسکو ??? صنعت دستي ثبت شده‌است.

??? صنعت دستي متعلق به کشور ايران است که از اين تعداد ??? صنعت متعلق به شهر اصفهان مي‌باشد.

در ايران سازمان ميراث فرهنگي متولي اين بخش مي‌باشد.

صنايع دستي معروف ايراني:

گليم، فرش، گبه، قلمزني، شيشه‌گري، منبت کاري، مينا کاري، سفال، چوب، خاتم کاري، مليله دوزي و …
جنبش هنر و صنايع دستي در غرب

جنبش هنر و صنايع دستي در اواخر قرن ?? به صورت اصلاحات طراحي و جنبش‌هاي اجتماعي در اروپا، آمريکاي شمالي و استراليا آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. حاميان آن با آرمان‌هاي بنيانگذاران جنبش مانند ويليام موريس و جان روس کين، که پيشنهاد کردند در جوامع قبل از صنعتي مانند اروپاي قرون وسطي، مردم به تحقق بخشيدن از طريق فرايند خلاق صنايع دستي رسيده‌اند. اين امر در تضاد با چيزي بود که به عنوان اثرات بيگانه کار صنعتي تلقي مي‌شد.

اين فعاليت‌ها صنايع دستي ناميده مي‌شدند زيرا بسياري از آن‌ها در حرفه صنفي تخصص داشتند. نوجوانان به شاگردي استاد کار مي‌کردند و مهارت‌هاي خود را در مدت چند سال در ازاي دستمزدهاي پايين پرورش مي‌دادند. زماني که آموزش آن‌ها تکميل شد، آن‌ها به خوبي تجهيز شده بودند تا براي خود تجارت کنند و زندگي خود را با مهارتي که مي‌توانند مستقيماً درون جامعه مبادله شود، و اغلب براي کالاها و خدمات، به دست آورند. انقلاب صنعتي و افزايش بهره‌وري فرايندهاي توليد به تدريج بسياري از نقش‌هاي هنرمندان حرفه‌اي را کاهش يا حذف کرده‌است، و امروزه بسياري از صنايع دستي به‌طور فزاينده‌اي شاهد رکود هستند، به خصوص هنگامي که ديگر به عنوان يک سرگرمي، هنر مردمي و گاهي حتي هنر زيبا ديده مي‌شود.
صنايع دستی صنايع دستی اصفهان فيروزه کوبی فيروزه کوبی اصفهان خاتم کاری خاتم کاری اصفهان مس پرداز
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش

5 از kasiri1 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند : echoob / bekrdaneh / manavistone1 / ehdasgostar / kolahdoozan /


پرش به انجمن :